Tafel official

Aan de  wedstrijdtafel zitten officieel 5 mensen welke de jury vormen. Als je vanaf de tafel het veld op kijkt is dit van links naar rechts:

  • Schotklok operator
  • Timer
  • Commissaris
  • Scorer
  • Assistent scorer

 

Tenzij je voor de eredivisie een taak in de jury hebt zal je normaal gesproken alleen 1 van de taken van “Timer” en “Scorer” op je moeten nemen. De wat hogere divisies zullen ook een “Schotklok operator” nodig zijn.

We zullen ons dus op deze site concentreren op 2 taken die wij vaak zullen tegen komen.

Hieronder staat de tekst die ook als sheet aanwezig is bij de tafel. Dit is de uitleg van de app die gebruikt wordt via een tablet die ook aanwezig is:

 

 

Voor de wedstrijd:

  1. Controleer voor de wedstrijd of de tablet aanwezig is voor jouw wedstrijd. De tablet wordt meegebracht door Bart Kloet of Martin Pikard.
  2. Controleer de batterij.
  3. Start de “Basketbal.nl”-app op. Kies in het menu “Programma”. Kies de wedstrijd die jij moet afhandelen.
  4. Laat de trainers de namen en spelersnummers invullen. Aan de linkerkant staat de thuisploeg(Mevo’80) en aan de rechterkant de bezoekers.
  5. In het midden staat van boven naar beneden:
  • De stand
  • De periode waarin gespeeld wordt
  • De tijd en de time-outs
  • De “OK”-knop
  • De lijst met het wedstrijdverloop
  • De knoppen met de acties die uitgevoerd kunnen worden. (Fouten, Scores, enzovoort)
  1. Zet de periode op de 1ste kwart en de tijd op 9:00, (Druk niet op “OK”, laat het toetsenbord maar gewoon staan) De tijd hoef je nooit meer aan te passen.
  2. Nu ben je klaar om de wedstrijd te beginnen.

Tips:

  • Tijdens de wedstrijd ben je met zijn tweeën. De ene bediend de tablet en de ander het scorebord(Inclusief de klok) en de afhandeling van de time-outs en de wissels.
  • Het is het handigst als de tijd is stop gezet voor een fout en de scheidsrechter komt naar de tafel, dat diegene die het scorebord doet naar de scheidsrechter kijkt wat hij aangeeft en dit mondeling doorgeeft aan diegene die het tablet bediend.
  • Belangrijk!!!!!!: Als je de scheidsrechter niet begrijpt of iets gemist denkt te hebben, HOU HEM TEGEN en vraag of hij het nog eens wil uitleggen. LAAT HEM NIET VERDER GAAN MET DE WEDSTRIJD.

 

OK nu het bedienen van de tablet. 

 

Als een regel oranje blijft dan is die regel nog niet goed verwerkt. Corrigeer die regel dan.

Bij een score:

  1. Tik de speler aan die gescoord heeft.
  2. Tik in de actieknoppen midden onder, de score aan. “+2” of “+3”(driepunter)
  3. Druk op “OK”

Bij een fout:

  1. Tik de speler aan die gescoord heeft.
  2. Tik in de actieknoppen midden onder, “P0”
  3. Druk op “OK”

Bij een wissel:

-Je hoeft niet te doen.

Bij een fout:

  1. Geef de time-out eerst door aan de scheidsrechter en wacht totdat hij er voor fluit en de spelers het veld af gaan.
  2. Druk naast de “OK”-knop op het wekkertje van het team dat de time-out krijgt.
  3. De tijd zal boven die wekker lopen. Geef aan de scheidsrechter door als er nog 10 seconden over zijn en als de tijd om is.
  4. Druk dan “OK” (De aantal genomen time-outs zullen verhoogt worden.)

Correcties:

  1. Tik de regel aan die gecorrigeerd moet worden.
  2. Er verscheid een vinkje.
  3. Tik de prullenbak rechtsboven aan om de regel te verwijderen.
  4. Voeg eventueel een regel toe met de juiste gegevens.

 

Na een kwart kan je met de dropdownlist een andere kwart kiezen.

Als er 4 teamfouten zijn gemaakt krijg je vanzelf een melding en geef je alvast aan bij de scheidsrechter.

Als er 5 fouten door een speler zijn gemaakt krijg je vanzelf een melding en geef je aan bij de scheidsrechter.

Time-out Wissel.
Wanneer -Bij een fluitsignaal.
-Na een rake, laatste vrije worp.
-Na een score van de tegenstander (Zet de klok direct uit)
-Bij een fluitsignaal.
-Na een rake, laatste vrije worp. 

 

-Alleen in de laatste 2 minuten van de 4de periode of verlening, na een score van de tegenstander

Hoe vaak -2 time-outs tijdens de eerste helft.
-3 time-outs tijdens de tweede helft (maximum 2 time-outs in de laatste 2 minuten van de tweede helft)
-1 time-out, gedurende iedere verlenging.
Altijd.
tablet Het team dat de eerste aanvraag heeft gedaan voor een time-out krijgt de time-out genoteerd op de tablet.
Maat als de time-out gegeven wordt doordat de tegenstander scoort, dan is de time-out voor die ploeg waartegen gescoord is.
Er hoeft niets genoteerd te worden.

 

 

 

 

Naar boven